|
|
|
|
|
|
|
|
Εργοθεραπεία»Αισθητηριακή ολοκλήρωση |
Αισθητηριακή ολοκλήρωση |
|
ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ
ΟΡΙΣΜΟΣ: Είναι η νευρολογική διαδικασία που οργανώνει τις αισθήσεις του σώματός μας και μάς καθιστά ικανούς να ανταποκριθούμε αποτελεσματικά προς το περιβάλλον.
ΑΝΑΛΥΣΗ: Οι αισθήσεις συνεργάζονται μεταξύ τους για να έχουμε μια γενική και σαφή εικόνα για το ποιοι είμαστε, πού είμαστε και τι συμβαίνει γύρω μας. Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι υπεύθυνη γι’ αυτή τη λειτουργία του σώματός μας. Οργανώνει δηλαδή τις αισθητηριακές πληροφορίες.
ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ: Στους περισσότερους ανθρώπους η αισθητηριακή ολοκλήρωση λειτουργεί φυσιολογικά και ακούσια. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που αυτή η διαδικασία δυσλειτουργεί, απαιτείται προσπάθεια και δεν είναι πάντα επιτυχής. Το αποτέλεσμα είναι το παιδί να μη μπορεί να επεξεργαστεί τις πληροφορίες που δέχεται από το περιβάλλον επαρκώς, με απόρροια την εκδήλωση συμπεριφορών που μπερδεύουν ή ακόμη και θυμώνουν το οικογενειακό περιβάλλον.
ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΣΤΗΝ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ:
-
Αρνητική αντίδραση σε οποιοδήποτε πιθανό άγγιγμα.
-
Ενοχλείται από αγκαλιές, κυρίως από μη οικείους
-
Αρνητική αντίδραση του παιδιού όταν δε βλέπει από πού προήλθε το άγγιγμα.
-
Αποφεύγει να αγγίζει συγκεκριμένες υφές.
-
Αντιδρά υπερβολικά στον πόνο.
-
Αναστατώνεται με τα ρούχα, προτιμώντας κοντά μανίκια, να μην φορά κάλτσες για να αποφεύγει την επαφή με το ύφασμα.
-
Δεν του αρέσει να αγγίζεται στο κεφάλι και στο πρόσωπο.
-
Δεν του αρέσει να του κόβουν τα μαλλιά και τα νύχια.
-
Δεν του αρέσουν οι δραστηριότητες στην παιδική χαρά.
-
Νιώθει έντονη ανασφάλεια στην έλλειψη βαρύτητας.
-
Ζαλίζεται στο αμάξι.
-
Φοβάται να σκαρφαλώσει
-
Κλείνει τ’ αυτιά χωρίς να υπάρχει στην πραγματικότητα δυνατός θόρυβος.
-
Δυσκολεύεται να τοποθετήσει το σώμα του σωστά για να ντυθεί.
-
Δυσκολεύεται να ανεβοκατέβει σκάλες.
-
Τείνει να κάθεται και να ολισθαίνει στην καρέκλα.
-
Τείνει να κρατάει πολύ σφιχτά το μολύβι.
-
Δεν μπορεί να υπολογίσει πόση δύναμη πρέπει να βάλει για να σπρώξει, να κρατήσει ένα αντικείμενο κ.τ.λ.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ:
-
Το παιδί να μη μπορεί να συνεργαστεί και να παίξει με άλλα παιδιά, με αποτέλεσμα να αποσύρεται και να απομονώνεται.
-
Έχει δυσκολία να αντιληφθεί, να σχεδιάσει και να κάνει νέες κινήσεις.
-
Δε μπορεί να γενικεύσει αυτό που έχει ήδη μάθει, για να εκτελέσει μια νέα δραστηριότητα.
-
Μπορεί να προκύψουν δυσκολίες στον λόγο.
-
Είναι πιθανό να προκύψουν μαθησιακές δυσκολίες.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ: Η παρέμβαση είναι ευχάριστη καθώς γίνεται στα πλαίσια του παιχνιδιού και των στοχοκατευθυνόμενων δραστηριοτήτων που είναι αρεστές στο παιδί. Η παρέμβαση γίνεται από ειδικά καταρτισμένους εργοθεραπευτές στον τομέα της αισθητηριακής ολοκλήρωσης. Όσο πιο πρώιμα γίνει η έναρξη της παρέμβασης, τόσο το καλύτερο, γιατί το κεντρικό νευρικό σύστημα (υπεύθυνο για την αισθητηριακή ολοκλήρωση) στις μικρές ηλικίες είναι εύπλαστο και οι αλλαγές κατακτώνται ευκολότερα.
|
|
|
|
|