|
|
|
|
|
|
|
|
Γενικές πληροφορίες»Στάδια φυσιολογικής εξέλιξης λόγου και ομιλίας |
Στάδια φυσιολογικής εξέλιξης λόγου και ομιλίας |
|
0 - 6 μηνών
-
αντιδρά στους ήχους - στρέφει το κεφάλι ή κοιτάζει προς την πηγή του ήχου
-
αντιδρά στις αλλαγές της φωνής
-
αντιλαμβάνεται ηχητικά παιχνίδια
-
έχει βλεμματική επαφή
-
χαμογελά ή μένει σιωπηλό όταν του μιλούν
-
αντιλαμβάνεται τη φωνή της μητέρας
-
παράγει ήχους ευχαρίστησης
-
αλλάζει το κλάμα του ανάλογα με την ανάγκη του
-
αντιλαμβάνεται τη μουσική
-
το βάβισμά του μοιάζει με ομιλία
Έως 12 μηνών
-
αντιλαμβάνεται απλές εντολές
-
ανταποκρίνεται στο κάλεσμα του ονόματός του
-
έχει λεξιλόγιο 2 - 3 λέξεων
-
μιμείται ήχους ζώων και οχημάτων
-
ανταποκρίνεται στο παιχνίδι
-
προσέχει όταν του μιλάνε
-
χρησιμοποιεί τις λέξεις "μαμά" - "μπαμπά"
-
χρησιμοποιεί μη λεκτική επικοινωνία
-
χρησιμοποιεί λεκτικούς ήχους για να τραβήξει και να κρατήσει την προσοχή
-
το βάβισμά του αυξάνεται σε ποικιλία και μήκος
-
ανταποκρίνεται σε εντολές όπως: "έλα εδώ"
-
αναγνωρίζει λέξεις καθημερινών αντικειμένων
Έως 18 μηνών
-
καταλαβαίνει απλές εντολές και προτάσεις
-
ονομάζει οικεία αντικείμενα
-
έχει λεξιλόγιο 20 - 50 λέξεων
-
χρησιμοποιεί φράσεις 2 λέξεων
-
κάνει συμβολικό παιχνίδι
Έως 2 χρονών
-
καταλαβαίνει διπλές εντολές
-
λέει το όνομά του
-
χρησιμοποιεί προτάσεις με 1 έως 3 λέξεις
-
απαντά και κάνει ερωτήσεις
-
αναγνωρίζει τα μέρη του σώματος
-
ακούει μικρές ιστορίες
-
χρησιμοποιεί άρνηση "μη"
-
χρησιμοποιεί ερωτήσεις 2 λέξεων
-
δείχνει τις εικόνες όταν του κατονομάζονται
-
έχει λεξιλόγιο πάνω από 50 λέξεις
Έως 3 χρονών
-
καταλαβαίνει και παρακολουθεί απλές ιστορίες
-
χρησιμοποιεί προτάσεις με 3-4 λέξεις
-
κάνει ερωτήσεις και λέει ιστορίες
-
χρησιμοποιεί πληθυντικό και προθέσεις
-
γνωρίζει τα βασικά χρώματα
-
έχει λεξιλόγιο σχεδόν 900 λέξεων
-
τραγουδά και αντιλαμβάνεται τις έννοιες (μέρα - νύχτα, πάνω - κάτω)
-
αντιλαμβάνεται πιο σύνθετες ιστορίες
-
αντιλαμβάνεται τις ανάγκες του π.χ. πείνα, δίψα
-
αντιλαμβάνεται τη χρήση αντικειμένων
-
μπορεί να κατονομάσει σχεδόν τα πάντα
-
ζητά ή καθοδηγεί την προσοχή μας σε αντικείμενα κατονομάζοντάς τα
-
η ομιλία του είναι κατανοητή από άτομα του οικείου περιβάλλοντος
Έως 4 χρονών
-
έχει λεξιλόγιο πάνω από 900 λέξεις
-
η ομιλία του πλησιάζει αυτή των ενηλίκων σε γραμματική και σύνταξη
-
απαντά σε όλα τα είδη ερωτήσεων
-
κάνει ερωτήσεις με "ποιος" και "γιατί"
-
χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις με 4 - 5 λέξεις
-
γίνεται κατανοητό από μη οικεία άτομα
-
προφέρει όλα τα σύμφωνα σωστά εκτός από λ/ρ/σ
-
διηγείται τις εμπειρίες του
-
απαντά σε ερωτήσεις "ποιος", "πού", "τι", "πότε", "γιατί"
-
περιγράφει γεγονότα
-
αναγνωρίζει έννοιες (χρώματα, σχήματα)
Έως 5 χρονών
-
παρακολουθεί μια μικρή ιστορία και απαντά σε απλές ερωτήσεις
-
ακούει και καταλαβαίνει τα περισσότερα που λέγονται στο σπίτι και στο σχολείο
-
χρησιμοποιεί προτάσεις που περιέχουν αρκετές λεπτομέρειες
-
διηγείται ιστορίες χωρίς να ξεφεύγει από το θέμα
-
ονομάζει κάποια γράμματα και αριθμούς
-
χρησιμοποιεί σωστό συντακτικό και σωστή γραμματική
-
αναγνωρίζει τις έννοιες αντιθέτων
-
χρησιμοποιεί προτάσεις έως και 6 λέξεις
-
εξιστορεί γεγονότα και αιτιολογεί γιατί συνέβησαν
-
ακολουθεί τριπλές εντολές π.χ. "σήκω, βάλε παππούτσια και περίμενε στην πόρτα"
-
κατανοεί τα συναισθήματά του
-
εκφράζει ενδιαφέρον για την ανάγνωση και τη γραφή
|
|
|
|
|